Väntan i Cuxhaven

P1010417P1010393

Andra dagen på Kielkanalen körde vi de sista 60 km för att komma fram till Brunnsbüttel och utslussningen. För er som inte vet är Kielkanalen en av världens mest trafikerade kanal och den sträcker sig från Kiel i öst till Brunnsbüttel i väst. Kanalen som började byggas 1887 är 100 km lång och trafikeras av allt från segelbåtar till stora tankerfartyg då kanalen är ca. 9,5 meter djup. Vi som har segelbåt får endast köra för motor och när det är ljust. Kanalen tar därför drygt två dagar att passera under vintern då vi inte har så många ljusa timmar. Anledningen till att många går igenom kanalen är för att den är en genväg ut i Nordsjön istället för att segla runt Jylland i Danmark.

P1010408P1010405

Dagen började med fint väder men under eftermiddagen började det snöa rejält och när vi kom fram till Brunsbüttel såg vi inte många meter framför båten på grund av de stora snöflingorna. Brunsbüttel är en stor oljeindustri och lukten av bensin var väldigt påtaglig när vi närmade oss. Planen var att lägga till i hamnen som ligger i anslutning till slussarna men väl framme möttes vi av en igenbommad hamn, bokstavligen talat. Det var omöjligt att komma in i hamnen.

P1010423

P1010427

Planer är till för att ändras sägs det ju så vi fick cirkulera runt bland fartygen och färjor för att hitta någonstans vi kunde lägga till. Att köra tillbaka var inget alternativ då det redan var skymning. Efter ett tag hittade vi en liten flytbrygga där vi lade till. Vi fick tyvärr stanna på båten tills dagen därpå då bryggorna låg cirka 2 meter ifrån varandra så det gick inte att komma iland.

P1010439P1010442

Utslussningen från kanalen gick smidigt och vi kom som beräknat ut i floden Elbe två timmar efter högvatten. Det gick snabbt att komma till Cuxhaven då vi hade 4 knop medströms. Framme i Cuxhaven lade vi till i den första hamnen, Amerikahafen, och vi hade tur som fick både ström och tillgång till duschar. Här har vi legat i några dagar och väntat in bättre väder. Det är inte så lätt att ta sig ut från Cuxhaven då det ska tas ställning till både tidvatten och vind. Det ska helst inte blåsa från norr eller nordväst och så är medströms att föredra.

P1010454

P1010463.JPG

P1010469

The second day on the Kiel Canal we drove the last 60 km to arrive to Brunnsbüttel and the locks. It was a lovely winter day at the beginning but then it started to snow. In Brunnsbüttel the harbor where we had planned to stay was locked. After a while we found a little dock and had to stay on the boat for the night since we couldn’t reach land. Passing the locks went well and we entered the river Elbe two hours efter hight tide. It was a fast trip because we had 4 knots in the current. Now we are waiting in Cuxhaven and hoping for the right winds so we can continue. 

Untitled-1

5 thoughts on “Väntan i Cuxhaven

  1. Mats says:

    Jodå, man får segla i Kielkanalen under förutsättning att man har motorn igång. Fick man iallafall 2009 när jag seglade där. Kul att följa er resa.

    Like

    • ransailing says:

      Ja det stämmer, men som sagt med motorn igång. Läste guiden lite väl snabbt… 🙂 Och glömmer man konen så blir det böter. Det har jag råkat ut för tidigare i tyska farvatten. De kan vara riktigt nitiska!

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s