En kall etapp

I eftermiddags lade vi till i Rendsburgs hamn efter att ha kört på Kielkanalen i några timmar. För att kort sammanfatta resan än så länge så gick första etappen till Skanör. Vi lämnade Dockan Marina i Malmö efter många kramar med nära och kära som hade kommit trots mörker och kyla. Då det var i princip vindstilla på Öresund så körde vi för motor hela vägen till Skanör.

I Skanör blev det fler avsked och det var en intensiv eftermiddag/kväll.

Onsdagsmorgon var det dags för den första långa etappen. Vi hade bestämt oss för att segla direkt till Kiel då vi hade rätt vindar. Efter frukost med Johans föräldrar så var det dags att bege oss. Vi kom upp på däck och möttes av is. Överallt. Allt hade frusit på grund av nattens regn och minusgrader. Alla tampar var hårda som pinnar och seglen var fastfrusna. Så det var inte mycket mer att göra än att köra för motor igen, dock med utrullad fock så småningom. Det blev en tuff och kall 24 timmars etapp.

P1010358P1010366P1010363

Väl framme i Tyskland lade vi till i en hamn utanför Kiel, Laboe, för att sova ut. I morse körde vi mot slussen i Kiel-Holtenau och fick vänta i en timme innan det var vår tur att köra in i slussen. Väl inne fick vi hela slussen för oss själva och “lockmastern” tittade förundrad på oss och undrade väl varför vi var där med en segelbåt så här års.

Det har varit en lugn dag i dag med medvind på kanalen och vi hade tur som möttes av en hamn som kunde erbjuda både ström och vatten. Vi passade därför på att unna oss en dusch. I morgon kör vi vidare till Brunsbüttel som ligger cirka fem timmars motorgång bort.

Vi är glatt överraskade att det är så många som följer oss på våra olika sociala medier. Så kul att ni vill följa vårt äventyr! Sedan vill vi tacka Ralph, som driver hemsidan Svenska långfärdsseglare för filmen på vår avsegling och intervjun. Hela intervjun kommer upp så småningom men en del av den finns redan att läsa här. Svenska långfärdsseglare går även att följa på Facebook där de skriver om allt som rör långfärdssegling.

We left Dockan Marina, Malmö, tuesday morning after saying goodbye to family and friends. First stop was Skanör and then we sailed directly to Kiel in Germany. It was a tough and cold 24 hours leg. The sails and mooring lines had frozen during the night so we could only sail with the fore sail. The day after we entered the Kiel Canal and arrived in the afternoon in Rendsburg. At last we’re happy for all the followers on social media and we want to thank Ralph who made a video of our departure.

Untitled-1

10 thoughts on “En kall etapp

1. seglarsnack says:

Härligt att läsa. Skulle mer än gärna vilja vara med er trots kylan 🙂 Första filmen är på G. Hoppas ni kommer till ett ställe med bra internet så ni själva kan se den 🙂 Ha en fortsatt bra seglats! (Och tack för alla vänliga ord 😉 ) /Ralph

2. S/Y Mary says:

Tittade just på termometer och tänkte på er. 12 minusgrader, hoppas värmaren står er bi. Men off season har sin charm, det har det onekligen. Segla försiktigt nu, och kramas mycket. /Linda

3. Maria says:

Så skönt att höra att allt gått bra hittills och att ni har det bra! Det är väldigt fint och spännande att följa er via bloggen så hoppas att ni kan uppdatera ofta. Tänker på er!